Kinderen die doorstromen naar de BSO mogen af en toe al komen spelen voordat ze vier worden, als een kind vier wordt, verandert er namelijk al veel. Het kind gaat niet alleen over naar een nieuwe groep maar het mag ook naar school. We proberen er dan ook voor te zorgen dat een kind op de BSO in ieder geval al een beetje gewend is zodat niet alles in één keer nieuw is.
De groepen van de BSO zijn ingedeeld naar leeftijd. Een kind van vier heeft namelijk heel andere behoeftes dan een kind van tien. Daar komen we zo nog op terug.

Met de kinderen die op woensdagmiddag bij ons komen eten we vanuit school eerst gezamenlijk een broodje.
Op overige dagen komen de kinderen op verschillende tijden naar de BSO, we gaan dan eerst gezamenlijk wat drinken en de kinderen krijgen één of twee koekje.
Op de BSO hoeven de kinderen tijdens dit drinkmoment niet te wachten tot iedereen klaar is met eten en drinken. We hebben hier voor gekozen omdat er een groot verschil zit tussen het eet- en drinktempo van de kinderen en er is in verhouding maar weinig tijd om te spelen.

Om vijf uur gaan we aan tafel en eten wij een warme maaltijd die altijd vers is bereid!
Voor en na het eten of drinken wijzen we kinderen er altijd op dat ze eerst hun handen en mond gaan wassen bij de toiletten.

Op onze BSO hebben wij geen computers, hier hebben wij bewust voor gekozen. Vaak hebben kinderen thuis voldoende tijd om een computerspelletje te doen, en laten wij de verantwoordelijkheid daarvan ook bij de ouders.
Wel hebben wij in de BSO ruimte van de oudste kinderen een WII-spel computer, via een timer wordt de tijd dat een kind achter de WII mag gereguleerd. Over het algemeen stellen we de klok in op tien a vijftien minuten per kind of tweetal. Alleen in de vakanties mag het soms wat langer.
Op een regenachtige dag of in de vakanties kijken wij wel eens gezamenlijk een film, tevens is er einde van de dag tussen 18.00 en 19.00 uur ruimte om even tot rust te komen en een spelletje of filmpje te kijken. Meestal maken we gebruik van dvd’s.

Wij hebben een dansvloer met een 6 meter lange spiegel ervoor, hier wordt geregeld stopdans gedaan, gekke bekken getrokken 😉 of yoga geoefend.

BSO   BSO2  BSO3
Wij hebben 2 stamgroepen:
BSO1 is voor kinderen van 4 tot 5 jaar, deze groep is gecombineerd met de POG (3 jarigen) zodat de kinderen die voor het eerst naar school gaan op de opvang nog wel in hun vertrouwde groepje zitten.
Deze ruimte heeft verschillende hoeken, zoals ook op de kleuterschool, een bouwhoek met duplo en auto’s, een huis- poppenhoek met o.a. een heerlijke bank om op te relaxen.
Een grote tafel en nog een ander aparte tafel met bank, aan deze tafels kunnen we eten, knutselen, kleien en puzzelen.
Verder een enorme kast vol boeken en (educatieve) spelletjes gericht op de leeftijd t/m 5 jaar.
De kinderen van 4 jaar zullen regelmatig even een kijkje nemen op de BSO2 om bijv. te knutselen of te spelen. Het is belangrijk om hun op tijd voor te bereiden en soms missen de kinderen wat uitdaging en mogen ze al eerder naar BSO2 als ze daar aan toe zijn. Dit alles gaat in overleg met de ouder(s).

BSO2 is voor kinderen van 5 tot en met 12 jaar, deze groep heeft de beschikking over 3 aparte ruimtes, en 1 grote huiskamer.

In de huiskamer staat een lekkere bank waarop je kunt relaxen en gezellig praten, een kast vol boeken en planken met spelletjes, en een enorme legobak.
In deze kamer wordt uit school ook gezamenlijk wat gegeten en gedronken + om 17.00 uur de warme maatlijd.
In deze ruimte is ook de keuken waar in de ochtend en middag gekookt wordt.
De overige 3 kamers hebben als thema:
* Knutsel kamer: met spullen van klei tot verf- & stempel spullen, papierwerk, strijkkralen en mozaïek, verfschorten, genoeg papier of overige materialen om leuke creaties te maken.
Er staan 2 grote tafels waaraan we alle creaties kunnen realiseren.
* Bouwkamer: Met playmobil, Korbo bouwmateriaal.
In deze ruimte staat ook een lekkere bank + een tv om even apart te kunnen relaxen.
* Huis- poppenspeelkamer: Er staat een keukentje, er zijn barbies en poppen, er wordt regelmatig schooltje gespeeld met het echte schoolbord, er staat een winkeltje… oftewel genoeg mogelijkheden om je fantasie de vrije loop te laten gaan.

De kinderen in deze groep hebben dezelfde eet momenten en na het eetmoment uit school mag er een activiteit gekozen worden.
Vanaf 16.00 uur bieden we gerichte activiteiten binnen of buiten, de kinderen zijn daar wel vrij in maar we proberen ze altijd te motiveren om mee te doen met gezamenlijke activiteiten.

Voor zowel BSO 1 als BSO 2 is er een groot buiten speel terrein met een moestuin waar de kinderen in de lente geregeld te vinden zijn, een aardbeien bed, we zaaien en oogsten de groenten of fruit samen met de kinderen en proberen hier in onze maaltijd ook gebruik van te maken.
Er zijn verschillende klimtoestellen klimtoestel, een zandbak & trampoline + korfbal mand
Er is 1 konijn die wij elke middag met 1 of meerdere kinderen verzorgen en vertroetelen.
Dicht in de buurt is er keuze uit 3 speeltuinen met voldoende grasveld om te voetballen of een ander spel te spelen. Hier zijn wij ook bijna dagelijks te vinden met de BSO. Wij vinden het erg belangrijk dat de kinderen veel bewegen en buiten zijn, dus als het maar even mogelijk is, gaan we lekker naar buiten!

Moestuin 1    Konijnenhok    klimrek

Wij vinden het belangrijk dat alle kinderen met plezier naar de BSO gaan. Daarom treden wij zeer consequent op als wij merken dat er kinderen gepest worden. Er is een duidelijk verschil tussen plagen en pesten. Bij plagen is er sprake van een incidenteel voorval tussen twee of meerdere kinderen. Bij pesten gaat het om structurele voorvallen waarbij een duidelijk machtsverschil is tussen de pester(s) en het slachtoffer. Zodra we vermoeden dat er meer aan de hand is dan een grapje maken of een plagerijtje, zullen we met alle betrokken kinderen praten om zo snel mogelijk een eind te maken aan de situatie.  We vinden het belangrijk dat kinderen ook zelf meedenken over hoe we het samen leefbaar en gezellig houden. Kinderen kunnen dit  heel goed en hebben een duidelijk idee over wat ze vinden dat wel en niet mag en kan. Zo werken we gezamenlijk aan het normen en waarden besef. Regels zijn ook belangrijk omdat het veiligheid en duidelijkheid biedt. Het geeft kinderen een kader waarbinnen ze zich kunnen bewegen zodat ze weten waar ze aan toe zijn.